Recenze patnáctá: Jedna želva za druhou

Máte rádi knihy, kde se autor nebojí vážnějšího tématu? John Green vám přináší příběh, který vás nadchne, zanechá ve vás příjemný pocit, ale také vás donutí trochu se zamyslet. Proč byste si tuhle knihu určitě měli přečíst, se dozvíte v následující recenzi.


Název: Jedna želva za druhou
Autor: John Green
Vydalo nakladatelství: Yoli
Překladatel: Veronika Volhejnová
Počet stran: 232
Anotace: Šestnáctiletá Aza neměla vůbec v plánu pídit se po tajemstvích uprchlého miliardáře Rusella Picketta, ale v sázce je sto tisíc dolarů a její nejlepší a nejstatečnější kamarádka Daisy, se nemůže dočkat, až se společně pustí do vyšetřování. Aza se opravdu snaží. Snaží se být dobrou dcerou, skvělou kamarádkou, vzornou studentkou, a taky schopnou vyšetřovatelkou. Zároveň však bojuje s nekončícím vírem svých vlastních myšlenek, kterým není schopná poručit… Dlouho očekávaný návrat úspěšného autora bestsellerů Johna Greena, v němž se inspiroval svými vlastními zkušenostmi s mentální poruchou.

***
Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik nám v těle koluje bakterií? Že jsme vlastně celí tvoření z milionů mikroorganismů a stačí velmi málo, aby se celý systém zanítil, a vy jste zemřeli? A dovedete si představit, že tuhle myšlenku nemůžete nikdy úplně dostat z hlavy?

Vítejte v těle Azy. Naší hlavní hrdinky, která trpí OCD (obsedantně kompulzivní poruchou) většina si pod tímhle názvem představí někoho jako je Sheldon z Teorie velkého třesku, posedlého pořádkem a čistotou, ale to je jen jedna z mnoha variant jak se tahle nemoc projevuje. To co už většina lidí nevidí je, že tohle nutkání je zakořeněné v myšlenkách, způsobující úzkosti a opakuje se tak často, dokud jej člověk nevykoná nebo nepotlačí a pak se opakuje na novo.

Aza díky tomu svádí každodenní boj sama se sebou, kterému nikdo kolem moc nerozumí. Je ta divná, uzavřená sama v sobě, ale přesto vede poměrně rutinní život, dokud její kamarádka Daisy nepřijde s nápadem vypátrat zmizelého miliardáře, za nějž je vysoká odměna, která by jim mohla usnadnit budoucnost. Má to ale jeden háček, tenhle miliardář je náhodou otec jejího bývalého kamaráda Davise, kterého viděla naposledy za ne moc příjemných okolností.

Samozřejmě, že Davisova přítomnost nejen rozjitří staré rány, ale Aza také nachází nové otázky ohledně sebe, svého života, rodiny i své kamarádky a jen možná začne přemýšlet o smyslu toho všeho, proč se to děje a je snad chyba v ní? Zatímco smyčka se stále více utahuje...

~
  
Jednu želvu za druhou bych doporučila každému, kdo se potýká s psychickými problémy, ačkoliv nejsem velká fanynka Johna Greena, tohle je první kniha od něj, která mě chytla a nepustila do poslední věty. Prostě jsem potřebovala vědět, jak příběh Azy skončí a ačkoliv by někdo mohl být zklamaný, já byla nadšená. 

John Green skvěle převedl svojí vlastní zkušenost a ukázal, jak opravdu život s duševní nemocí funguje a že to není nic, co by se dalo mávnutím kouzelného proutku změnit nebo opravit, ačkoliv se můžou všichni okolo naplno snažit je to běh na dlouhou trať, ale nic není jen černobílé. Tahle kniha je nejen o tom jaké je někoho ztratit, ale hlavně o tom jak jít dál a neztrácet naději.

Hodnocení: 4,5/5*

Jedná se o velmi čtivou knihu nejen pro mladší čtenáře, která se velmi příjemně čte a ačkoliv jsem narazila na momenty, které mě zarazily, později v příběhu se dozvíte pravý důvod, proč to je takhle popsané a ne jinak. 
Co se týče postav, Azu jsem si hodně oblíbila, možná i protože jsem se do jejích problémů dokázala opravdu vžít a představit si její život, jak díky popisu, tak díky vlastním zkušenostem. Na druhou stranu její kamarádku Daisy jsem v některých momentech moc nemusela a svým přístupem mě někdy dost iritovala. 
Přesto všechno jsem z knihy opravdu nadšená a myslím, že jí určitě nečtu naposledy. 
Velké plus je také skladný paperback a nádherná obálka druhého vydání, která mě ke čtení hodně nalákala a je fakt krásnou ozdobou knihovny.

Knihu bych vřele doporučila všem, kteří mají rádi young adult příběhy s větší hloubkou, kde nehraje prim romantická linka, ale spíš sebepoznání, přátelství a velký proud nezastavitelných myšlenek s pár vtipnými i smutnými momenty a velkou dávkou naděje pro všechny.


Za poskytnutí knihy k recenzi bych ráda poděkovala Radkovi z Euromedia a Knižnímu klubu, kde můžete knihu zakoupit: ZDE 

Četli jste Jedna želva za druhou, nebo se chystáte? Dejte mi vědět do komentářů.

4 komentáře:

  1. Mám na Johna Greena zvláštny pohľad. Na jednej strane mi prídu jeho diela hlboké a plné skrytých zmyslov a na druhej strane sa mi to nezvykne čítať veľmi dobre...každopádne, veľmi pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznávám, že můj pohled je hodně podobný. Nikdy jsem jeho knihy úplně nehltala jako ostatní o to víc mě překvapilo, jak jsou Želvy čtivé a jak moc mě bavili :) Moc ti děkuji! <3 a doufám, že pokud se k nim dostaneš budou se ti líbit :)

      Vymazat
  2. Na tuto knihu se rozhodně chystám. Nejsem sice velká fanynka Johna Greena, ale zatím jsem všechny jeho knihy četla. Beru je jako oddechovou četbu, od které nic nečekám. Nechávám si je vždy na léto, takže Želvy si přečtu letos :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem hodně zvědavá na tvůj názor :) Já taky nikdy nebyla jeho velká fanynka a o to víc mě překvapilo, jak moc se mi želvami trefil do vkusu :)

      Vymazat

Instagram