Recenze osmnáctá: Ani později, ani jinde

Autorka Delphine de Vigan měla nedávno v Praze autogramiádu, bohužel jsem se jí nemohla zúčastnit, ale její knize, která vyšla v druhém, novém, krásném vydání jsem neodolala. Zaujal mně velmi příběh, který nám nabízí, ale i samé dobré ohlasy. Jak u mě kniha obstála, se dozvíte v následující recenzi.

Název: Ani později, ani jinde
Autor: Delphine de Vigan
Vydalo nakladatelství: Knižní klub
Překladatel: Alexandra Pflimpflová
Počet stran: 192

Anotace: Pařížské metro je svět sám o sobě, denně v něm na sebe narážejí a míjejí se statisíce navzájem si cizích lidí, jejich osudy však bývají nejednou podobné. Mathilda, mladá vdova a matka tří dětí, vstupuje do tohoto podzemního bludiště s nadějí, že potká nějakou spřízněnou duši, možná i muže svého života. Je příliš sama na své trápení, hlavně v práci, kde pomalu podléhá psychickému ponižování. Ani Thibault, terénní lékař, po rozchodu s přítelkyní neprožívá nejšťastnější období a každodenní, ne zrovna radostná rutina cest za pacienty mu nepřidává na životní energii ani optimismu. Mathilda i Thibault jsou v mraveništi desetimilionového města velmi osamělí. Oba intenzivně touží po blízkosti někoho, kdo by jim rozuměl a kdo by je miloval. Je málo pravděpodobné, že se setkají. A pokud se setkají, je pravděpodobné, že i oni se minou. Někdy je osud záležitostí vteřiny.

***

Mathilda a Thibault, dva lidé, kteří jsou unavení, tak moc unavení životem, prací, plní prázdnoty toužící, snící a doufající, přesto pochybující ve městě, kde setkání je téměř vyloučené mezi milionem lidí, kteří bojují o každodenní přežití.

Mathilda osamělá žena se třemi chlapci, vdova fungující v každodenním rytmu přesto stačilo malé narušení a nic už není stejné. Každým dnem se vše mění, zhoršuje a Mathilda se stále více propadá do depresí, pocitu zoufalství a nesnesitelné únavy, zapomíná, ztrácí, ale ani tak nepřestává bojovat. Nehodlá se vzdát.

Thibault měl své sny, které vzali za své při jedné nehodě v mladí. Vyrovnal se s tím a naučil se žít s tím, co se nabízelo, přesto v něm převládá pocit prázdnoty a potřeby lásky, které se mu dlouhodobě nedostává. Je deprivovaný a stejně jako Mathilda se v myšlenkách ubírá různými směry, dokáže znovu milovat? Dokáže udělat velký krok do neznáma? A dokáže vůbec ještě jednou bojovat?

~

Ani později, ani jinde je velmi silná kniha, která vám na pouhých 180 stranách umožní nahlédnout hluboko do pocitů a nejniternějších myšlenek dvou postav zmítaných nepřízní osudu i touhou po změně, setkávající se s nedostatkem lásky, vyhořením i pochybnostech o důležitosti bytí.

Nejedná se o hezký nebo přikrášlený příběh, ale čistou realitu se vší krutostí, kterou vám osud může připravit. Na druhou stranu vás přinutí nejednou se zamyslet nad světem, nad tím jak funguje naše společnost a jak snadno člověk může zůstat sám proti celému světu, ale také skvěle poukazuje na jinakost, která je velmi podceňovaná a přesto velmi důležitá až potřebná.

Hodnocení: 4.5/5*

Ani později, ani jinde ve mně zanechalo spousty pocitů, jedná se o hodně silnou knihu, která vás donutí se zamyslet nad životem, a jakou podobu mu vlastně dáváme, co všechno děláme, aniž bychom chtěli nebo nad tím více přemýšleli, popravdě jsem se poslední strany nemohla odtrhnout. Jen ve mě po dočtení přetrvává určitý pocit prázdnoty a rozpolcení, přála bych si pokračování a na druhou stranu si nedovedu představit lepší konec. Je to skvělá kniha, kterou byste si určitě měli přečíst.

Ani později, ani jinde, bych vřele doporučila každému, kdo hledá knihu, která ho donutí se zastavit a trochu zamyslet nad svým životem i nad životem jiných.

Za poskytnutí knihy k recenzi bych ráda poděkovala Radkovi z Euromedia a Knižnímu klubu, kde knihu zakoupíte se slevou: ZDE

Četli jste Ani později, ani jinde, nebo se chystáte? Dejte mi vědět do komentářů.