Recenze dvacátá devátá: Stranger Things: Temný experiment

Dnes vychází dlouho očekávána novinka, Stranger Things: Temný experiment. Jedná se o první oficiální knihu, která byla vydána pod záštitou seriálu a zavede vás do doby dávno minulé ke kořenům Jedenáctky. V následující recenzi mi dovolte vás nalákat na knihu s řádně mrazivou atmosférou, která by vám rozhodně neměla v knihovně chybět.

Název: Stranger Things: Temný experiment
Autor: Gwenda Bond
Vydalo nakladatelství: Fobos
Počet stran: 320
Anotace: Tajemná laboratoř. Zlověstný vědec. Temný experiment. Pokud si myslíte, že znáte pravdu o matce Eleven, tak se připravte, že vám tenhle prequel vyrazí dech. Je léto roku 1969. Strach a rozbroje zasahují mladé Američany – doma i v zahraničí. Terry Ives studuje na univerzitě v srdci Indiany - daleko od předních linií války ve Vietnamu nebo ohnivých protestů ve Washinghtonu. Svět se mění a Terry to nechce sledovat z povzdálí. Přihlásí se proto jako testovací subjekt do vládního experimentu s kódovým označením MKULTRA, který probíhá v malém městečku Hawkins . Neoznačené dodávky, vzdálená laboratoř někde hluboko v lese, látky, které mění lidskou mysl… a tajemství, jemuž Terry musí nutně přijít na kloub. Za stěnami Hawkinsonovy laboratoře a pronikavým pohledem jejího ředitele – doktora Martina Brennera – se skrývá větší tajemství, než si Terry vůbec dokáže představit. Aby ho dokázala odhalit, bude potřebovat pomoc svých spolupracovníků, včetně jednoho tak tajemného, že nikdo ani netuší o jeho existenci – mladá dívka s nadpřirozenými vlastnostmi a číslem místo jména: 008. Uprostřed stoupajícího napětí, které přináší nové desetiletí, začala válka, jejímž bojištěm je lidská mysl.

***

Každý chce znát pokračovaní své oblíbené série, ale co takhle události, které tomu předcházely?
Stranger things: Temný experiment vás zavede na konec 60. let. Válka ve Vietnamu je v plném proudu, lidská noha se poprvé dotkne povrchu měsíce, zatímco na zemi se rozvíjí kult Helter Skelter, který pod vedením Charlese Mansona ochotně vraždí.

To všechno a mnohem víc vás čeká v Temném experimentu, kde se stejně jako v seriálu můžete spolehnout na dost věrný odraz doby, která je vykreslená naprosto fantasticky.

Terry je obyčejná dívka, chytrá, vzdělaná, nevypadá špatně a hlavně vede normální studentský život, když nechodí pracovat do bistra, aby si mohla platit bydlení, tráví čas se svým přítelem Andrewem. Společně, ještě s hrstkou přátel sledují aktuální dění a nenechává je to chladným. Terry proto neváhá, když se její kamarádka Stacey objeví s podivnou historkou o testování žen v místní laboratoři, kde hledají nové subjekty. Terry ta možnost zaujme, vždycky toužila něco změnit, byla už od dětství zvídavá a dostatečně tvrdohlavá, aby si šla za svým cílem a tady tomu nebude jinak...

Dr. Martin Brenner má jedinečnou šanci pokročit se svými experimenty. V Hawkingsu získává potřebný prostor a hlavně velmi zajímavé subjekty na kterých může pracovat pod záštitou vlády, ale v rukávu má ještě jeden velmi důležitý projekt. Malou holčičku jménem Kali, v laboratoři pod jménem Osmička. Osmička vykazuje vysoký stupeň nadání, které by mohlo být stěžejní pro budoucnost a hlavně pro přísně tajné záležitosti, které by mohli pomoct Americe ve válečné zóně.

Dalšími subjekty, s kterými se setkáte, a kteří vás provádí vás svými příběhy a prožitky jsou Alice, dívka, která chodí věčně ušmudlaná v montérkách a věnuje se strojům, nejradši něco opravuje nebo rozebírá a je v tom dost dobrá.
Gloria, dcera majitelů jednoho z největších zahradnictví a dárkového obchodu, která má zájem o práci v laboratoři a tahle příležitost je pro ni z vědeckého hlediska velmi zajímavá a Ken, který se tu objevil, vlastně náhodou, tvrdí, že je jasnovidec a něco jej zavedlo přímo sem, ačkoliv na testování berou jen ženy, udělají výjimku.

Všichni se setkají poprvé v laboratoři a společně se do ní vracejí každý týden. Vznikne tak mezi nimi zvláštní pouto, které se vyvine v silné přátelství, hlavně poté, co zjistí, že se nejedná o obyčejné testování, ale o něco mnohem závažnějšího.

Za pomocí LSD jsou kontrolováni a vystavováni různým metodám, které s nimi mají manipulovat, měnit jejich myšlení a udělat z nich zbraně. Po tak šokujících zjištěních, by každý normální člověk odstoupil, ale, co když už to nejde? Jaké jsou jejich možnosti, než bude pozdě? A co se skrývá pod názvy MK Ultra a projekt Indigo?

Terry se rozhodne dostat hlouběji a zjistit, co je Martin Brenner zač, chce ho dostat za každou cenu, ale povede se jí to? A co když už nejde jen o její život?

Hodnocení: 5/5*
Tahle kniha si dost rychle získala moji pozornost, protože je to něco nového, o čem nečtete často.
Naši starou známou skupinku už znáte, ale co ji předcházelo, byla doposud záhada.
 Přiznávám, měla jsem obavy, ale brzy byly smeteny. Tušila jsem, že se příběh bude točit, kolem matky Jedenáctky, o které víme jen málo, respektive, jak skončila, ale to co dostanete v této knize naprosto předčilo moje očekávání. Má všechno, mrazivou atmosféru, šokující odhalení a velmi věrohodně se věnuje událostem a dodnes spekulovaným projektům, které byli prováděni Americkou vládou.

Myslím, že bych neměla zapomenout zmínit, že není úplně nutné znát seriál, abyste byli v obraze. Myslím, že  neznalost seriálu se v určitém směru stává výhodou, protože nebudete tušit, jak Terry skončila a ani s kým máte tu čest. Až na několik propojení se tak jedná o knihu, která může fungovat samostatně, ale musím vás varovat, já si po dočtení hned potřebovala pustit seriál a nejlépe ho zhlédnout celý.

Co se týká stylu, jakým je kniha napsaná, hodně mi vyhovovalo několik pohledů, různých charakterů díky nimž jste se mohli s postavami mnohem více ztotožnit.

Závěrem bych řekla, že se nejedná o úplně lehké čtení, kvůli všemu, co se v té době klidně dělo, ale kniha vás tak pohltí, že budete potřebovat vědět, jak tohle všechno skončí. Tahle kniha je stoprocentně must have pro všechny fanoušky, ale i pro nové čtenáře, kterým ukáže skvěle vykreslený svět, zajímavé postavy a v ničem oproti seriálu nepokulhává. Může tak snadno být pro vás jakýsi úvod do světa Stranger Things.

Za poskytnutí knihy k recenzi bych chtěla moc poděkovat Knihy Dobrovský, kde byly tak hodní a poskytli mi výtisk ještě před vydáním společně s knihou Hádanky z druhé strany, která rozhodně není jen pro děti a hádanky doprovázené momenty ze seriálu potrápí nejednoho dospělého. Takže doporučuji přihodit k nákupu, pokud rádi potrápíte mozkové závity. Knihu můžete zakoupit: ZDE a od 8.7 i na všech prodejnách Knihy Dobrovský.

~

Chystáte se na Stranger Thing: Temný experiment? Dejte mi vědět do komentářů.